Pige / kvinde18 år
Hej Jeg en pige på 18 år og er blevet lidt glad for mdma. de første 3 gange var til fester, men der var en uge hvor jeg næsten tog en streg hver dag. Jeg tog det så her i fredags og det var den bedste rus jeg har oplevet. Nu til mit spørgsmål: Kommer det til at virke ligeså godt, hvis man tager det en uge efter? Jeg har læst at det tager noget tid for hjernen at genopbygge nervebanerne som mdma'en brænder, men jeg vil ikke spilde en masse hvis det ikke virker helt optimalt. Hilsen K

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
Hej
Om MDMA virker ligeså godt hvis man tager det en uge efter man sidst har taget det er svært at sige. Rusen kan opleves forskelligt fra person til person og fra den ene situation til den anden. Man ved at de fleste kortsigtede toksiske virkninger, skyldes svigt i hjernens temperaturreguleringscenter, hvilket kan medfører nedbrydelse af musklerne og nyresvigt til følge. Det er muligt at undgå dette ved at drikke rigeligt med vand.
Man ved også at med indtagelsen af MDMA falder serotonindannelsen, idet MDMAén virker frigivende på denne dannelse. Serotonin i hjernen bliver ofte forbundet med følelsen af lykke.
Forskning peger på at det kan tage op til ca 2 måneder at genopbygge balancen i hjernen ved total afholdenhed af euforiserende stoffer.
Hvis du vælger at stoppe dit forbrug kan det være en god idé at være opmærksom på at der kan vise sig nedtrykthed og evt vrangforstillinger. Hvis du oplever dette, vil jeg råde dig til at søge læge, eller kontakte det lokale Rusmiddelcenter i din hjemkommune, hvosrdu kan få gratis anonym rådgivning. Du vil kunne finde deres adresse og tlf oplysninger her på Netstof.dk
Jeg håber at dette giver svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Rigtig god sommer til dig og pas godt på dig selv.