Dreng / mand18 år
MDMA
Hvorfor er det at MDMA ikke er lovligt i den forstand, at med kontrollerede forhold ville det ligefrem hjælpe menneskeheden med øget selvfoståelse og empati. Har taget MDMA ca. 20 gange altid med et måneds mellemrum. Og jeg kan sige fra mange mange timers research og selvopfattelse at MDMA egentlig næsten gavner mere end skade. Selvfølgelig er det farligt hvis man kommer over 0.3g men hvis nu "voksne/samfundet" lige kom ind i kampen for at kontrollere brug, og belærer folk. Jeg er rimelig sikker på at hvis MDMA var lovligt og kunne være til rådighed med meget sikkerhed ville det være umuligt med bad trips og ja død af ecstasy ville blive = 0 døde. "Don't do drugs" <"Do drugs with your head".

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Det er nogle spændende anskuelser du kommer med i dit spørgsmål.
Først vil jeg lige slå fast, at MDMA ikke er lovligt fordi man internationalt har sat det på en liste over farlige stoffer, der ikke lovligt  må distribueres.
Den uafhængige forening MAPS har siden 1986 forgæves forsøgt at få lov til at udføre forsøg med ecstasy, men først for nylig lykkedes det. De har nu finansieret to foreløbige studier i USA og Schweiz, og begge har givet positive resultater i forhold til folk med posttraumatisk stress syndrom.
Det er vigtigt for mig at understrege at det er kliniske forsøg, hvor man er i fuld kontrol i forhold til den mængde og ikke mindst styrken at stoffet man bruger. Desuden er de mennesker der deltager under observation af lægefaglig personale.  Hvis de positive resultater fortsætter, kan jeg da ikke afvise at det på et tidspunkt bliver lovligt at bruge som lægemiddel.
Jeg har desværre personligt set rigtig mange unge der ikke har kunnet styre deres indtag af MDMA, og derfor er blevet angste og i værste fald blevet indlagt på psykiatriskhospital.
Til dig kan jeg sige, brug stoffet med forsigtighed. Du lyder velovervejet og har uden tvivl styr på hvordan stoffet virker på dig, men det er et potientielt farligt stof du indtager!
Så pas på dig selv.
Med venlig hilsen
Morten