Dreng / mand17 år
Hej. Prøvede første gang mdma i krystalform i slut juli måned sidste år og har siden der nok taget hver 2 weekend nogle gange flere weekender i træk. Til nytår indtog jeg 1,5 g og har siden der haft 4 anfald hvor jeg, når jeg ligger mig til at sove fået en slags anfald hvor jeg ikke kan bevæge mig heller ikke sige noget og det er som om der står 10 mennesker rundt om mig og råber alt muligt som ''gør det!'' ''Kom igang'' og lign. Det er meget skræmmende hver gang det har sket og det føltes overhoved ikke som en drøm da jeg er ved fuldt bevidsthed før og efter. Har aldrig haft nogle sådan bivirkninger som sådan før dette.. Har ikke taget noget siden nytår. Mit spørgsmål er om dette forsvinder med Tiden eller hvordan? Er det almindeligt ved en sådan forbrug?

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
Hej
Tak for din mail.
Du skriver at at du oplevede bivirkninger efter dit indtag af MDMA nytårs aften og dog skriver du også at det er meget skræmmende hver gang der er sket, så måske du har haft nogle bivirkninger inden den voldsomme nytårs aften!!
MDMA er den kemiske betegnelse for Ecstasy, som har en opkvikkende og let hallucinogen virkning, altså et stof der kan fremkalde stærke uvirkelige synsoplevelser.
Under påvirkning af ecstasy svækkes dømmekraften. Det kan medføre, at man for eksempel har sex med personer, man ikke normalt ville have lyst til at have sex med. Eller det kan betyde, at man kan komme til at fejlvurdere dosis, så man får en forgiftning, hvis man forsøger at forlænge rusen. Jeg tænker at idet som du skriver at have indtaget 1.5 gr nytårs aften, måske nok har haft en forgiftning, der har bevirket din oplevelse. Om bivirkninger forsvinder med tiden kan være svær at svare på, hos nogle sker der en sådan forandring at hallucinationerne på den ene eller anden måde kan blive en del af en, hos andre forsvinder de med tiden, det indebære jo naturligvis at man stopper sit forbrug af euforiserende stoffer.
Jeg vil anbefale dig at, hvis du forsat oplever disse bivirkninger at søge læge og få talt om disse og mulighederne for at få noget hjælp. En anden mulighed kan også være at tage kontakt til det lokale Rusmiddelcenter (som du finder adresse og tlf på netstof.dk), her vil du i første omgang kunne få anonym rådgivning og på sigt evt et behandlingstilbud, hvis det findes det rette for dig.
Jeg ønsker dig al det bedste og håber det bedste for dig.
Du er naturligvis velkommen til at skrive igen, hvis du har behov for dette.