Dreng / mand26 år
Hej 🙂
Jeg er en fyr på 26 år som har røget hash i næsten hver dag i godt 6-7 år. Jeg husker mig selv som den energiske type der var festglad og klar på nye oplevelser. Så stødte jeg på hash efter en depression og siden har det gået stejlt ned ad bakke for mig i alle aspekter.
Da jeg begyndte at ryge var det måske et par gange om måneden, men jeg bildte hurtigt mig selv ind at det "hjalp på mine problemer" lige indtil rusen faldt igen.
idag kan jeg ende ud med at have røget op til 5 hele joints alene uden problemer. der går maks en lille time før lysten er der igen efter den sidste røget joint.
Grundet mit misbrug, har jeg været udsat for mange problemer på både arbejdspladser og uddannelser. i dag er jeg i gang med en HTX som 26 årig fordi jeg har været for påvirket i alt den tid til at kunne tage mig sammen og fuldføre noget som helst. jeg holdte med at ryge en meget kort periode da jeg startede på skolen men faldt hurtigt i igen, hvilket har gjort at jeg hænger i en stram line med hensyn til at blive smidt ud af skolen fordi jeg bliver doven og ligeglad med tingene omkring mig når jeg er skæv.
Jeg kan ikke holde op med at tænke på hvornår jeg kan blive påvirket igen!! Den følelse vil jeg rigtig gerne af med! problemet er at jeg føler mig mere "hel" når jeg ryger fordi det er blevet en stor del af min identitet.
Jeg vil gerne af med min dårlige vane da jeg indser mere og mere at det påvirker mine omgivelser og ikke mindst mit liv på mange negative måder. Men det er som om at uanset hvor meget jeg siger til mig selv at jeg skal stoppe, så sker det bare aldrig! Det er det ene nederlag efter det andet på min egen regning og det påvirker mig rigtig meget at jeg ikke kan lade være.
Jeg håber dette danner et nogenlunde billede af hvilket hul jeg står i. jeg har aldrig rørt hårde stoffer som kokain, ecstacy, amfetamin osv. det har aldrig sagt mig noget. når jeg prøver at stoppe med at ryge, søger jeg meget hurtigt over i alkohol, altså jeg bliver ved med at søge en rus i min krop.
Håber jeg kan få noget konstruktivt feedback på dette indlæg da jeg virkelig har brug for en hjælpende hånd til dette, jeg kan tydeligvis ikke bare gøre noget ved pr. automatik.
Mvh. Den stille fyr.

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
Hej stille fyr
Tak for din mail.
Når man som i dit tilfælde har røget hash over en længere periode – i dit tilfælde i godt 6-7 år, kan dette give problemer med hukommelse og indlæring, forvrænget virkelighedsopfattelse og problemer med tænkning og problemløsning. Man kan gradvis miste sin motivation og interesse for omverden.
Nogle af de symptomer skitsere du jo allerede i din mail, så det giver rigtig god mening at du har det svært.
Det er heller ikke ualmindeligt at man erstatter et stof med et andet, i dit tilfælde med alkoholen.
Du skriver at du føler dig "hel" når du ryger, jeg høre mange unge beskrive hashen som "en god ven" og en god ven skipper man jo ikke bare, i hver tilfælde ikke uden en vis smerte.
Jeg læser også i din mail, at du godt er bevidst om hvad der kan være en faktor for at det kan være svært at tage sig sammen og fuldføre noget som helst. Det er det første skridt mod at gøre en forandring – bevidstheden.
Jeg tænker at du med fordel vil kunne gøre brug af et tilbud om et behandlingsforløb ved det rusmiddelcenter som ligger i din hjemkommune (du kan finde kontakt oplysningerne dertil her på netstof.dk). Du vil der kunne få mulighed for i samarbejde med en behandler at tilegne dig redskaber, at få støtte og vejledning til at kunne komme ud af din dårlige vane. På de fleste rusmiddelcentre har man mulighed for at få 2-5 anonyme samtaler, inden man evt lader sig indskrive i et behandlingsforløb.
Jeg håber at svaret gav lidt mening for dig, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Jeg ønsker dig al det bedste.