Dreng / mand28 år
Jeg vil gerne stoppe med at ryge hash, men så alligevel ik.
Jeg kan ik finde mening med livet – det tænker jeg meget over. Hvad skal jeg gøre med mit liv når nu jeg er som jeg er.
Jeg har socialfobi, tænker ALTID over hvad andre tænker om mig. Og det gør ''bla'' at jeg ik har har lyst til at være social. Og så tænker jeg om det ik er bedre at jeg bare ryger og nyder livet hjemme så godt som jeg nu kan det. Føler mit liv er megett kedeligt om jeg ryger eller ej.
Jeg kan ikke tåle at drikke, gør så mange dumme ting når jeg drikker og det har ødelagt utroligt meget for mig. Jeg har svært ved at lade være med at drikke fordi det hjælper mig socialt. Og så tænker jeg at det måske er bedre for mig at ryge, for så kan jeg bedre fortsætte med at drikke og stoppe i go tid hvis jeg ved at jeg har en joint at komme hjem til. Og så drikker jeg mindre x antal dage for kan bedre sidde hjemme og lave ingenting hvis jeg ryger.
Når jeg er ''normal'' har jeg INGEN tålmodighed, jeg har ik tålmodighed til samtaler f.eks, men når jeg har røget, slapper jeg af og så kan jeg snakke om alverdens ting.
Jeg hader problemer, og undgår helst at tænke eller snakke om dem.
Min kæreste HADER, HADER at jeg ryger, jeg bliver egoistisk (hvilket jeg er i forvejen fordi mine problemer flyver rundt i hovedet på mig. Jeg tænker altid på hvad jeg kan gøre for hende og hvad jeg kan hjælpe hende med, men kan bare ik udføre noget pga mine tanker) og hun bliver irriterret på mig af de mindste ting som min vejrtrækning ændrer sig og at jeg undskylder for meget, men de små ting er jo nok bare fordi hun hader at jeg ryger.
Hun er en af grundende til jeg gerne vil stoppe, men os pga. uoplagthed, endnu mindre social, glemsom, svært ved at holde styr på ting, irritabel, kan ik holde aftaler og så føler jeg mig dum.
Jeg har prøvet både psykolog og hypnitosør, men ingen af delene har hjulpet. Er jeg kommet de forkerte steder hen?
Vi bor på landet, har ingen bil længere og ingen overskud af penge, så det begrænser mulighederne for mig.
Føler virkelig at jeg har brug for hjælp, men aner ik hvad jeg skal gøre.
På forhånd tak!

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Hvis du er virkelig i tvivl om du skal stoppe med at ryge hash og tænker "på den ene side er det godt og på den anden side er det skidt", så er min bedste råd at du holder en pause. Hvis det viser sig at det ikke er så godt at være hashfri, så kan du altid starte med at ryge ingen…Omvendt hvis du ikke holder en pause, vil du aldrig vide hvordan det er ikke at ryge hash. Og så, når alt kommer til alt, det at du ryger skaber en vane som gør at du lige nu har mere lyst til at fortsætte end til at stoppe, så det kan godt være at din ambivalens vil være mindre efter at du er holdt op.
Den ambivalens du oplever lige nu er meget normal, men det er meget vigtigt at du forholdsvis hurtigt, træffer en beslutning og kommer ud af det…ellers kommer det til at køre i ring og optage mange af dine kræfter…du kommer til bruge uforholdsmæssige mange kræfter på tænker som ikke fører til noget som: "måske skulle jeg stoppe", "min kæreste er irriterende når hun vil have mig til at stoppe", "det er for dårligt at jeg ikke kan stoppe", og lign…
Til gengæld hvis du træffer en beslutning, så vil du være fri for disse tanker, og så vil du rykke til det næste punkt som enten er at lære at forholde dig til en verden uden hash, eller lære at mindske de negative effekter af at du ryger.
Mht dit spørgsmål vedr. psykolog og hypnotisør, så, ja, du har helt ret, du er kommet det forkerte sted hen. Ikke at din psykolog eller hypnotisør var nødvendigvis dårlige…men man kan ikke være lige god for alle mennesker, og de var åbenbart ikke gode nok til dig. Søg igen indtil du finder nogen som passer dig. For mit eget vedkommende kan jeg fortælle dig at jeg har hjulpet mange mennesker…men at det er sandsynligt lige så mange for hvem det har været ren spild af tid. Irriterende, men sådan er det…
I øvrigt, tænker jeg at det sandsynligvis er en god ide at du henvender dig til dit kommunale misbrugscenter. Det er gratis, de har muligvis en specialiseret psykolog ansat, og de vil også kunne hjælpe dig med nogle af dine andre problemer.
Har du lyst til det, kan du også prøve den følgende selvhjælpsprogram på nettet: http://www.knowcannabis.org.uk/selfhelp.htm
Som du kan se går jeg ikke ind i selv de problemer de beskriver ift dit humør, kæreste, m.m. Man kan ikke nå alt i en mail, ellers bliver det en roman. Men er du interesseret i min mening om det, så skriv igen, og jeg skal nok komme med en anden slags svar.
Held og lykke med at komme videre.
Eric