Dreng / mand16 år
Hej, jeg er en 16årig dreng som har valgt at eksperimentere med hash/klump! Jeg syntes det er en rigtig fed oplevelse og sådan. Men jeg vil gerne af med fristelserne, da jeg er begyndt at glemme nogle ting her og der. Så jeg skriver herind fordi jeg gerne vil af med fristelserne, også om det med min hukommelse er langtidsvarigt?
Mvh
Den 16årig dreng 🙂

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Ifølge stort set alt det jeg har kunnet læse om hash, så er hashens virkninger på hukommelse kortvarig. Når man holder op med at ryge så får man sin hukommelse tilbage. Dog er der nogle forskning der siger at dette kun gælder for voksne og at når man ryger hash som ung, så kan man få varige skader på sin hukommelse og intelligens. Der har været en del diskussioner om disse forskningsresultater var pålidelige…men, så længe at der er tvivl om det, så tænker jeg at det er bedre at lade være med at ryge det, eller, i det mindste, udskyde esperimenterne med hashen til senere i livet end 16 år.
Mht at skulle af med fristelserne, så kan jeg anbefale dig enten at finde et selvshjælpsprogram på nettet eller som app ( det netbaseret program som jeg plejer at anbefale er desværre tilsynsladende forsvundet fra nettet) eller opsøge behandling for dit hashproblem i din kommune.
Held og lykke med det
Eric