Pige / kvinde
Hej.
Er det sandt at hash er et springbræt mod hårderer rusmidler? Og er der en psykologisk forklaring på dette?
Hvis man indtager hash hver dag i 30 dage, kan man så få depression eller angst?
Eller er depression og angst kun gældende hvis indtagningen af hash er sket over en længere periode?
Mvh.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Nej, det er ikke sandt. Ikke mere sandt at en 3 hjulcykel er et springbræt til en Harley-Davidson.
Erfaringerne fra de land hvor man har forholdsvis nem adgang til hash (bl.a. Holland og Portugal) viser at der ikke er flere brugere af hårde stoffer der end i de andre land.
Der er, så vidt jeg ved, ingen nødvendig forbindelse mellem hashrygning og angst og depression, og hvis det opstår, så er tiden ikke en afgørende faktor. Nogle får angst efter deres første joint ( hvis de er særlige følelseom, eller hvis de får en slags overdosis) og andre får det aldrig…stofferne, ligesom så mange andre ting i livet, er uretfærdige.
Det var pudsige spørgsmål du stillede. Hvorfor spurgte du?
God Pinse
Eric