Pige / kvinde15 år
Hej jeg er en pige på 15 år som har et spørgsmål , mange af mine veninder er begynd og gå til fester med alcohol det er kun et par måneder siden at de er begyndt så det er stadig spændene og de er det næsten af sted hver weekend , men problemet er at jeg ikke må komme med for mine forældre de syndes at jeg er alt for ung . Er jeg det ? Jeg ville gerne med hvis jeg havde måtte.det er hele min veninde gruppe der er med og jeg er den eneste der ikke må , så det syndes jeg er lidt surt fordi det næsten er der eneste de snakker om i skolen og derfor er jeg begyndt og føle mig lidt uden for , mine forældre siger 0 alcohol før jeg bliver 16 . Så skal jeg gøre hvad de siger og måske miste mine veninder eller skal jeg lyve for mine forældre ? Hjælp !

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære 15 årig
Uh, det er en kedelig situation du er kommet i. Tænker at det værste er at føle sig udenfor vennekredsen. Det lyder ikke rart.
Jeg synes ikke du skal lyve for dine forældre. De vil dig det godt, når de siger at du skal være 16 år inden du drikker alkohol. Det er også de anbefalinger Sundhedsstyrelsen giver og de anbefalinger jeg ville give. Når man ikke er så gammel – og det er man ikke som 15 årig, så er man ikke særlig god til at håndterer det at være fuld. Jo ældre man er, jo bedre er man til at tage vare på sig selv.
Ofte er det sådan at man tror at alle de andre drikker alkohol – føler at man er den eneste der ikke er med der. Men tro mig, det er du helt sikkert ikke. Ofte så nogen der larmer op, blære sig og får det til at lyde som de kan det hele. Kig dig omkring, der er helt sikkert nogen som ikke larmer med og har det ligesom dig.
Men jeg synes du skal tale med dine forældre om det dilemma du står i. Der må være andre måder at gå til det på. F.eks. synes jeg dine forældre kunne tale med forældrene til dine veninder. Tale om det at ikke alle er med til festerne. Det kan være du kan lave aftale med dine forældre om at komme til nogle fester hvor du ikke drikker. Måske er de til at forhandle med.
Jeg synes lærerne på skolen kan tale med jer elever om det at drikke alkohol hver weekend og om de fællesskaber som det skaber på godt og ondt.
Det var lidt ideer til hvordan du kan få de voksne til at tage sig af det dilemma som du står i.
Held og lykke
Lone